نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1452
-
الف
+

جاذبه های گردشگری «خلخال» در شمال غربی ایران

در این گزارش با شهر کوهستانی «خلخال» و مناطق دیدنی در مجاورت آن بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، ایران را کشور چهار فصل می‌دانند، زیرا در هر گوشه از آن می‌توانید آب و هوای متفاوتی را تجربه کنید. «خلخال» یکی از شهرهای مهم و توریستی در ولایت اردبیل است که طبیعت آن، چهار فصل را به زیبایی تمام نشان می دهد.

این شهر به علت وضعیت اقلیمی و ویژگی های طبیعی، در نقاط مختلف خود آب و هوای متنوعی دارد و شرایط هوا دائم در حال تغيير است؛ به همین علت در گذشته به این شهر «خال خال» می گفتند و اسم آن با گذر زمان به خلخال تغيير پیدا نموده است. 

گردشگری خلخال

«خلخال» شهر کوهستانی اردبیل است که زیبایی‌های طبیعی‌اش در میان گردشگران حرفوی معروف است.  این شهر در جنوبی‌ترین بخش اردبیل قرار دارد و همسایه‌ی زنجان به حساب می‌آید.

از توصیف دیدنی های خلخال همین بس که 85 درصد از سهم جنگل اردبیل را در خود جای داده است. اما دیدنی‌های این شهر تنها به جنگل‌ها محدود نمی‌شوند. پیمودن هر قدم در این بخش از اردبیل با دیدن جاذبه‌ای همراه است و همین عامل آن را به یک شهر توریستی و شگفت انگیز تبدیل کرده است.

 در این گزارش با گوشه ای از مناطق دیدنی «خلخال» بیشتر  آشنا می شوید.

جاده گردشگری اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال
خلخال از شرق با گیلان هم مرز است. عجیب نیست که طبیعت در میان این دو مرز به زیبایی خود را به نمایش گذاشته است.

جاده اسالم به خلخال تنها یک راه ارتباطی میان دو شهر نیست. این مسیر 70 کیلومتری جاذبه‌ای است که بسیاری از گردشگران برای دیدن آن به خلخال سفر می‌کنند. 


دریاچه نئور، وسیع‌ترین دریاچه اردبیل

دراچه نئور

نئور دریاچه‌ای مرزی میان دو ولایت اردبیل و گیلان است که می‌توان آن را بهشت دیدنی اردبیل خواند که اکثر گردشگران برای دیدن دریاچه‌ی طبیعی وسیع ، کمپینگ، ماهیگیری و عکاسی در طبیعت بکر، آن را  انتخاب می کنند، فاصله‌ی این منطقه با شهر خلخال حدود 90 کیلومتر است. 


دشت اطراف دریاچه نئور

دریاچه نئور نئور در حقیقت از دو دریاچه به وسعت ۴۰ هکتار تشکیل شده است. اما در فصل بهار و با سرریز شدن آب رودها به آن، این دو دریاچه به هم می‌پیوندند و تصویری بکر از آن را به نمایش می‌گذارند.

در فصل تابستان تعدادی از عشایر در دامنه‌های اطراف این دریاچه اسکان می کنند و همین امر جذابیت این منطقه را افزون می کند.

به دلیل اکوسیستم منحصر به فرد، این منطقه چند سالی است که تحت حفاظت سازمان محیط زیست درآمده است.

منطقه ازناو، دهکده‌ گردشگری خلخال

منطقه ازناو

طبیعت زیبای ازناو در سال‌های اخیر باعث شد تا منطقه‌ای تفریحی برای استراحت مسافران، تفریح گردشگران و تفرج اهالی شهر در نظر گرفته شود.

منطقه گردشگری ازناو از جاهای دیدنی خلخال است که تلفیقی از چشم انداز کوه، جنگل و رودخانه را  به نمایش گذاشته است. شرایط زیستی مناسب در این منطقه باعث شده تا پرندگان مهاجر بسیاری را در اطراف دریاچه ازناو ببینید.

تفرجگاه اندبیل، تپه‌های سبز رویایی

تفرجگاه اندبیل
تفرجگاه اندبیل در پنج کیلومتری شرقی شهر قرار گرفته و در شمار بکرترین مکان های دیدنی خلخال است.

این تپه در هر فصلی از سال می‌تواند زیبایی خود را به رخ بکشد؛ بهار با سبزی بی کران، تابستان با میوه‌های جنگلی و منحصر به فرد، خزان با رقص رنگ‌ها و برگ‌ها و زمستان با سفیدی یک‌دست برف.

در حوالی این منطقه روستای اندبیل قرار گرفته که در سال‌های اخیر به عنوان منطقه‌ نمونه‌ گردشگری شناخته شده است. 

روستای کزج، ماسوله اردبیل

روستای کزج

شهرت این روستا به دلیل خانه‌‌های پلکانی آن است. به همین جهت به این منطقه ماسوله‌ اردبیل هم می‌گویند. اهمیت طبیعی روستای کزج به قدری است که آن را جزو ده روستای برتر گردشگری می‌دانند. شغل مردم روستا کشاورزی و دامپروری است. 

آبگرم کوثر، تفریح با رنگ سلامتی

آبگرم کوثر

هرچند «سرعین» را مرکز مهم آبگرم اردبیل می‌دانند، اما شهرهای دیگر این ولایت نیز از این نعمت بی بهره نیستند. آبگرم کوثر در 22 کیلومتری شمال شهر خلخال پذیرای گردشگران است. این آبگرم خاصیت درمانی بسیاری دارد.

حمام نصر، بنای قاجاری شهر سبز

حمام نصر

این حمام در زمان قاجار و به دلیل تامین نیازهای اهالی شهر در زمان قحطی ساخته شد و به سبک دیگر حمام‌های تاریخی دارای بخش‌های متفاوتی مانند سربینه، گرمخانه، هشتی و ورودی است.

حمام تاریخی نصر چند سالی است که تغییر کاربری داده و موزیم تاریخی شهر به حساب می‌آید.

در این موزیم اشیای به دست آمده از کاوش‌های باستانی مانند گوشواره‌های طلایی ساسانی، اشیاء سفالی نقش دار متعلق به سه هزار سال پیش، مجسمه گاو کوهان‌دار با بیش از چهار هزار سال قدمت و همچنین نسخه های خطی صحیفه سجادیه و قرآن کریم دیده می‌شود که قدمت آن‌ها به قرن سیزدهم هجری بازمی‌گردد. نقاشی‌های این حمام بسیار مشهور است.


آبشار نوده

آبشار نوده

آبشار نوده یکی از آبشارهای کمتر شناخته‌شده ایران به حساب می‌آید. این آبشار در چهار کیلومتری شرق روستایی با همین نام واقع شده است.

آب آبشار نوده از دامنه جنوبی کوه آق داغ سرچشمه می‌گیرد. این آبشار حدود 30 متر ارتفاع دارد. پس می‌توان آن را در دسته آبشارهای بزرگ و جاهای دیدنی مهم خلخال قرار دارد. 

روستای گردشگری برندق

روستای برندوق

روستای برندق یکی از جاهای دیدنی خلخال به حساب می‌آید.

این روستا در بخش «خورش رستم» قرار دارد که دورتادور این روستا را درختان بلندقامت تبریزی و کوه‌هایی مرتفع فرا گرفته است.

این روستا آب‌وهوای کوهستانی و نسبتاً سردی دارد و جزء روستاهای تاریخی نیز به حساب می‌آید و خانه‌های قدیمی و ابنیه تاریخی متعدد در آن قرار دارد.

آبشار نره‌ گر

آبشار نره گر

آبشار نره گر که در منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده جا خوش کرده یکی دیگر از زیبایی‌های خلخال است. این آبشار در 30 کیلومتری جنوب‌شرقی خلخال قرار دارد.

این آبشار در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا واقع شده است و در نزدیکی آن چمنزارهای سرسبز، مراتع زیبا و گل‌های رنگارنگ بسیاری وجود دارد.

ییلاق دشته

ییلاق دشته

این ییلاق دارای دشت‌هایی سرسبز و مراتعی بسیار وسیع است. تا چشم کار می‌کند در این منطقه سرسبزی دیده می‌شود.  این منطقه ییلاقی یکی از دست‌نخورده‌ترین بخش‌های طبیعت خلخال به حساب می‌آید.

قلعه خشتی گیلوان

قلعه گیوان

گیلوان یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های خشتی ایران به حساب می‌آید.

این قلعه در 65 کیلومتری جنوب خلخال و 45 کیلومتری رشت قرار دارد. قدمت این قلعه خشتی، به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. در آن دوران این قلعه در زمینی به مساحت 6 هکتار قرار داشت.

متأسفانه امروز این اثر آسیب بسیاری را متحمل شده است. به همین خاطر در زمینی وسیع، می‌توانید شاهد تکه‌های مختلف این قلعه باشیدو به‌سختی می‌توان محدوده قدیمی قلعه را شناسایی کرد.

روستای گردشگری لرد

روستای گردشگری لرد

این روستا یکی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی خلخال به حساب می‌آید. در فصل بهار و خصوصا ماه ثور (اردیبهشت)، دشت‌های اطراف این روستا میزبان هزاران هزار گل‌های لاله وحشی هستند. 

این روستا در فاصله 32 کیلومتری از مرکز شهرستان خلخال قرار دارد.

قله آق داغ

قله آق داغ

قله آق داغ یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خلخال محسوب می‌شود. این قله با 3300 متر ارتفاع، دومین کوه بلند تمام بخش‌های ولایت اردبیل محسوب می‌شود. دامنه‌های این کوه پوشیده از گل‌های خودرو، آویشن‌های کوهی و ریحان‌های وحشی است.

در مسیر دسترسی به این قله چشمه‌ای جاری است که یکی از بهترین آب‌های معدنی ایران به حساب می‌آید و آب آن خاصیت هضم بهتر غذا و تقویت سیستم گوارش را دارد.

پل معلق پیرتقی

پل پیرتقی این پل معلق قدیمی و چوبی که از یک دره بزرگ عبور می‌کند یکی از معروف‌ترین پل‌های معلق ایران محسوب می‌شود و در شهر «هشتجین» قرار دارد.

 طول این پل حدود 165 متر است.

ارتفاع پل پیرتقی از سطح رودخانه حدود 65 متر و فاقد هرگونه پایه است. به همین خاطر حتی با جریان باد نیز تکان می‌خورد. 

گورستان تاریخی شمس‌ آباد

گورستان شمس آباد

در محدوده خلخال علاوه بر جاهای دیدنی طبیعی، آثار تاریخی متعددی نیز وجود دارد.

در نزدیکی شهر خلخال و در دل روستایی با نام شمس آباد، یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران قرار دارد. قدمت این گورستان به حدود 1300 سال پیش باز می‌گردد.

در حقیقت این گورستان را می‌توان جزء اولین گورستان‌های مسلمانان در ایران دانست.

در این گورستان سه مقبره بسیار قدیمی وجود دارد. بر روی این مقبره‌ها یک سنگ‌نبشته به زبان کوفی وجود دارد. بر اساس همین سنگ‌نبشته قدمت گورستان را به حدود 1300سال پیش نسبت دادند.

پل تاریخی پردیس

پل تاریخی پردیس

پل تاریخی پردیس در بخش «فیروزآباد» و نزدیکی روستایی با نام پردیسان قرار دارد. قدمت این پل که بر روی رودخانه قزل اوزون قرار دارد به دوران صفویه باز می‌گردد. 

متأسفانه امروز فقط بخشی از این پل سالم باقی مانده است. برای ساخت این پل از تخته‌سنگ، ساروج و ملات استفاده شده است. هنوز هم دلیل نابودی این پل معلوم نیست؛ اما به احتمال بسیار، این پل در اثر طغیان رودخانه نابود شده است. 

سوغات خوش آب و رنگ خلخال

سوغات اردبیل

مهم‌ترین محصول این شهر عسل طبیعی است که به دلیل دشت‌های گل منطقه، طعم بی نظیری دارد. همچنین در خلخال باغ‌های گردوی وسیعی که بسیار مورد اقبال گردشگران است. محصولاتی مانند جوراب و شال پشمی، قالیچه و گلیم از صنایع دستی منطقه است.

م ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر